Trivsel, udvikling og børnefællesskab er nøgleord

Relation til barnet er omdrejningspunktet

Relation, nærvær og omsorg til barnet prioriterer vi i Hals Daginstitution, hvor der er plads til at få et kram, sidde hos en voksen, til at blive trøstet og få omsorg fra en nærværende voksen.

Relationen til barnet er vores kerneværdi og vi er bevidste om at ansvaret for relationen er vores.

Vi har fokus på at sige godmorgen til barnet med dets navn og vinke sammen med barnet, når barnet har brug for det. Barnet kan sidde hos en voksen til barnet er klar til at gå på opdagelse i institutionens liv.

Vi siger farvel og på gensyn i morgen til barnet.

Rum og tid til at guide børnene i hverdagens udfordringer f.eks. en aktivitet, en konflikt eller tøj, der skal tages på, er for os vigtig.

Børnefællesskaber giver trivsel og udvikling

Fællesskab med andre børn har vi fokus på. Vi styrker fællesskabet f.eks. gennem vores arbejdet med mindre grupper af børn, ved at skabe fælles opmærksomhed børnene imellem og ved at benævne børnenes initiativer. Gennem leg og aktivitet skabes trivsel og udvikling.

Børnefællesskaber skabes gennem relation og gennem fælles tredje, hvor vores arbejde med struktureret tematisk sprogarbejde indgår. I det strukturerede tematiske sprogarbejde arbejder vi afsæt i en bog eksempelvis "Den sultne larve Aldrigmæt".  Vi arbejder med afsæt i bogen i ca. 12 uger , hvor der bl.a. arbejdes med fokusord, rim, motorisk aktiviteter, før matematik og science. Samtidigt indgår det fysiske sproglige læringsmiljø, hvor vi indretter legesteder udfra temaet. I arbejdet inddrages forældrene før, under og efter forløbet.

Dannelse styrker personlighed og børnefællesskab

Dannelse er en proces, vi har fokus på i vores pædagogiske arbejde. Børns dannelse er et voksent ansvar. En meget vigtig del af dannelsen, handler om den måde vi forholder os til og taler med børn om ting i livet, normer og hvordan vi er sammen/behandler hinanden. Dannelse er med til at forme personligheden. Dannelse er ikke en proces, som foregår i barnet alene, det er en social proces. Dannelse er en proces, hvor der er fokus på selve processen og processens indhold, den kan ikke tvinges, den bygger på frivillighed, interesse og nysgerrighed.

Derfor er vi i Hals Daginstitution meget optaget af, at alle børn bliver hørt og taget alvorligt. Det er vigtigt for os, at børn forankrer værdier i sig selv, hvilket kan ske ud fra, at vi lære børn at stille kritiske og udfordrende spørgsmål, idet det er barnets forhold til viden, der er vigtigt.

Dannelse er hos os også, at barnet udvikler tålmodighed, evnen til at undre sig, indlevelsesevne og evnen til at stoppe op og tænke hvorfor – kan det passe.

Fakta om Hals Daginstitution

Hals Daginstitution - en kommunal daginstitution, der modtager børn i alderen fra 0 år til skolestart.

Normering: 5 pladser til 0 - 2-årige børn og 33 pladser til 3 - 5-årige børn. I perioder har vi flere børn både i vuggestuedelen og i børnehavedelen.

Vores placering er tæt ved Hals skole og DUS, som vi bl.a. samarbejder med omkring overgangen til skolestart. I nærmiljøet benytter vi bl.a. Hals Naturpark med dens dyr, skoven, motionsstien, havnen, Skansen og Hals Biblioteket. Vi benytter os også af Koldkær Hytten.

Trivsel, udvikling og børnefællesskab er nøgleord hos Hals Daginstitution

Nærvær og relation til barnet, danner udgangspunktet i vores pædagogiske arbejde.

Personalet har et fagfaglige højt niveau, med medarbejder med ICDP på niveau 1 eller niveau 2. Pædagogisk leder er Marte Meo terapeut.

Af ansatte er vi den 1. april 2024:

• 1 pædagogisk leder
  • 4 pædagoger
  • 1 pædagogisk assistent
  • 1 pædagogmedhjælper (ansat til 30. juni 2024)
  • 1 kostfaglig eneansvarlig, der laver mad til vuggestuebørnene
  • 1 pedel i flexjob

Høj faglighed, hvor vi arbejder bevidst med vores faglighed gennem uddannelse, kurser og refleksion både egen og den kolligale refleksion. Dokumentation og evaluering indgår løbende.

ICDP-principperne indgår i vores praksis. Vi har en bevidsthed om den voksnes ansvar – vores ansvar – for at skabe en bærende relation mellem børn og voksne, og dermed skabe grundlag for børnenes udvikling, trivsel, læring og dannelse.