Forældresamarbejde – en stor del af børn trivsel

Den daglige kontakt og samarbejde med forældrene

Højt informationsniveau til forældrene tilstræber vi.  Dagbog og daglig snak med forældrene tilstræber vi at give forældrene et billede af en del af indholdet i deres barns dag.

Opstartssamtale inviteres forældrene til ca. 1 måned før deres barn starter her i daginstitutionen. Her fortæller forældrene om barnets udvikling frem til i dag. Vi giver information om hverdagen i institutionen, vi taler om gensidige forventninger til hverdagen i institutionen. Her tales også ind i trivselsevaluering, sprogvurdering.

Samtale når barnet har været cirka 3 måneder. Her taler vi om opstarten og barnets trivsel, sprogvurdering og trivselsevaluering.

Forældreinddragelse sker også gennem vores arbejde med struktureret tematisk sprogarbejde, hvor vi bl.a. sætter en fokusordkasse, som har det formål at inspirere til samtale børn og forældre mellem når børnene bliver afleveret eller hentet. Vi skriver også en dagbog, der retter sig mod det tematisk sprogarbejde.

Sprog- og trivselsevalueringer

Sprogvurdering – alle 3- og 5- årige børn sprogvurderes. En sprogvurdering som 4- årig kan også indgå. Forældrene får tilbagemelding på deres barns sprogvurdering.

Alle børn i vuggestuen trivselsevalueres to gang årligt. Børn i børnehave delen trivselsevalueres en gang årligt. Forældrene får en tilbagemelding på disse. Trivselsevaluering og sprogevaluering indgår i de løbende forældresamtalerne, som vi mindst har en gang årligt.

Overgang til skole eller andet dagtilbud. Forældrene og vi udarbejder overgangsmateriale, hvis barnet flytter indenfor Aalborg Kommune, hvilket er en del af opsporingsmodellen. Vi anbefaler, at forældrene giver samtykke til dette, så modtager skole/institution kan se det skrevne, hvor barnets ”stemme” også indgår.

Vi arbejder ud fra opsporingsmodellen i Aalborg Kommune.

Du kan læse om Opsporingsmodellen på Aalborg Kommunes hjemmeside.