Aula_close Layer 1

Hals Daginstitution skaber gode rammer for børns udvikling, trivsel, læring og dannelse

Sådan arbejder vi i Hals Daginstitution

Børnesynet og det pædagogiske arbejde i Hals Daginstitution tager afsæt i vores pædagogiske læreplan.

I vores arbejde inddrager vi børnene stemme, så børnene bliver lyttet til og taget alvorlig.

ICDP – et vigtigt element i vores arbejde. Vi arbejder ud fra de 8 samspilstemaer, som sætter en god ramme om det pædagogiske arbejde og dermed vores arbejde med børn, forældre og kollegaer. Mindre grupper af børn i forhold til forskellige aktiviteter og leg er en del af hverdagen.

I det strukturerede tematiske sprogarbejde berører vi temaet hverdag i samling og eller i aktiviteter og leg. Systematikken i arbejdet understøtter børns sprogtilegnelse.

Vi arbejder med Fri for Mobberi.

Hals Skole og Børnehaven Østerladen samarbejder vi med i forhold til skolestart, hvor vi arbejder med at gøre overgangen tryg for det enkelte barn.

Dagplejen samarbejder vi med i forhold til at skabe en tryg overgang fra dagpleje til daginstitution.

Dagsrytmen

Kl. 6.10 - åbner vi institutionen med tilbud om morgenmad frem til klokken 7.30. Fokus er her hygge, en god stemning med tid til snak, leg og modtagelse af børn og at børn får vasket hænder ved modtagelsen.

Kl. 7.30 – Fokus på børns selvvalgte lege/aktiviteter og modtagelse af børn. Vi har fokus på muligheden for at tale med forældre og at være tilgængelig for børnene.

Kl. 9.00 – Formiddagsmad, men forudgående vask af hænder og gennemgang af aktivitetstavlen, så det er tydeligt for børnene, hvad der skal ske og for hvilke børn.

9.30 – leg/aktiviteter og med arbejdet i små grupper til leg inde og ude/læsning/spil/ture i nærmiljøet.

Samling inden spisning af madpakke.

Kl. 11.00 – Spisning med forudgående vask af hænder. Under måltidet er der fokus på at løfte den sociale opmærksomhed og dialog med børnene, hvor turtagning i dialogen er vigtigt.

Gennemgang af tavlen, så det er tydeligt for børnene hvem, der skal hvad.

Kl. 1145 – Ud på legepladsen til leg/aktivitet og læring i garderobesituationen.

Kl. 13.30 – Oprydning på legepladsen og ind til spisning af frugt.

Kl. 13.45 – Frugt med forudgående vask af hænder. Under måltidet er der igen fokus på at løfte den sociale opmærksomhed og dialog med børnene. Gennemgang af tavlen.

Kl. 14.30 – leg og aktiviteter herunder spil og tegning m.v.

Kl. 16.00 – Vuggestuebørnene spiser deres sen eftermiddagsmad og flere af børnehavebørnene nyder det sidste af deres madpakke.

Kl. 16.50 og fredage klokken 16.00 – lukker vi og har sagt farvel til de sidste børn og deres forældre.

Ovenstående tidspunkter der ca. tidspunkter for en dagsstruktur.